På storbyrejse i engelsk

Ja, så er det onsdag og halvdelen af ugen er gået. I dag havde vi i dansk læseprøve, det tog halvanden time, så jeg skulle slet ikke undervise.

Men jeg skulle have 6.klassen for første gang i dag i engelsk. Totalt søde elever! Jeg satte dem igang med i grupper at lave en præsentation af en valgfri storby som turist. Det virkede til, at de syntes, at det var sjovt. Jeg glæder mig til at se, hvad de har fundet på når de skal præsentere det i næste uge 🙂

Jeg er træt selvom jeg har haft en meget let uge indtil videre, så jeg vil få mig noget søvn så jeg kan være frisk til at tage til præst(!!!!!!!!) i morgen med den kære 7.klasse 😉

Rollespil!

Jeg var syg i går, og har det stadig ikke fantastisk, men jeg kom igennem dagen – jeg havde kun en time. 7.klassen i dansk skulle vise rollespil over nogle folkeeventyr jeg havde delt ud. Det endte med at blive mega sjovt. Der er altså virkelig nogen der har humor! Og de stille elever i klassen kom også i gang og deltog på lige fod med de andre – det var så dejligt at se, for jeg fra mig selv, hvor stor en udfordring det kan være. Der var en dejlig let stemning i klassen og den sluttede af med en masse uro fordi det var deres sidste time – og folk ville vist gerne hjem 😉

Men er så stolt og imponeret over dem og deres indsats, for de havde virkelig ikke haft lang tid til at forberede det.

Det var min dag, stille, rolig og kort, med en masse grin!

Fredag fredag fredag!!!

“Juhu!” var min tanke da jeg vågnede i morges. Omkring 11.30 kunne jeg sige, at jeg havde weekend!

Igen i dag skulle vi have historie og læsebånd – denne gang var jeg forberedt og havde kopieret nogle sider de skulle læse om revolutionen. Det er for øvrigt virkelig spild af regnskov det der kopi-værk – jeg får helt ondt i maven når jeg skal kopiere så mange sider som jeg ved alligevel bliver smidt ud på et tidspunkt.

Nå, der var dejlig ro i klassen. Da de havde læst i de tyve minutter, delte jeg klassen op i to: den ene del skulle, ud fra teksten, kunne komme med argumenter for at gøre oprør og den anden del skulle på samme måde, ud fra teksten, argumentere ud fra kongen og adelens side. Det sad de med i grupper og skulle så vælge to repræsentanter til at tale for gruppen. Det endte med at blive en total succes og de grinede og formåede faktisk at komme med nogle rigtig gode synspunkter og havde virkelig forstået teksten. Bagefter bad jeg dem om på klassen at svare på nogle spørgsmål om, hvorfor man gør oprør og om de kunne sammenligne den franske revolution med noget de havde hørt om i nutiden. Og hvor var de bare seje!!! Det var en virkelig god time og gik til pause med en rigtig god fornemmelse i maven!

I dansk stod jeg alene i et kvarters tid, da der var et vigtigt lærermøde, der trak ud. Eleverne blev ved med at snakke og snakke og snakke og til sidst bad jeg dem svare på, hvorfor de foretrak at sidde og snakke med hinanden i stedet for at følge med i diskussionen, der foregik på klassen. De blev alle meget stille, hvor en så udbryder, at det bare er fordi de sidder i de firemandsgrupper, for så er det bare alt for nemt at komme til at sidde og snakke. Men deres klasselærer vil ikke sætte dem anderledes, fordi hun går ind for kooperativ læring. Det skal lige sige, at det også er noget jeg er fortaler for – men der er da ingen grund til at de skal sidde sådan hele tiden – særligt ikke når det sådan forstyrrer! Det hele endte ud i en lattermild diskussion, der endte med, at en af dem sagde, at det var meget sjovere at have dansk og historie med mig end med deres normale lærer, fordi jeg ikke bare stod og skrev på tavlen, men også gav dem mulighed for at byde ind med noget. Ååårh det varmede altså mit hjerte!

Jeg gik hjem med et stort smil og en følelses af en succes-dag, og med udsigten til en deeeeeeejlig weekend!

Fjerde dag – totalt revolution i dansk!

I dag lagde vi ud med læsebånd, noget de her i januar har hver morgen fra 8.05-8.25. Jeg havde ikke lige opfattet, at jeg kunne bestemme, hvad de skulle læse, jeg troede nemlig, at de skulle læse i deres frilæsningsbøger. Så det brugte de den første tid på.

Og så gik historietimen igang. Jeg skulle forsøge at introducere dem til den franske revolution på en nænsom, minimal kedelig måde, så jeg (som den historie-elsker jeg er) havde taget en af mine kære bøger med, der egentlig er et spil – der netop handler om den franske revolution. Men først gav jeg dem en super kort intro til, hvad revolutionen egentlig var, og hvad der ledte op til stormen på Bastillen, Det viste sig, at den bog der var alt for svær for dem at forstå. Der var ikke mange der rigtig opfattede, hvad der skete – så måske skulle jeg have givet dem en bedre forklaring på den først. Ellers tror jeg faktisk, at det kan være en god måde at introducere et emne, der ellers godt kan være ret tungt.

Det endte selvfølgelig i totalt kaos, fordi mange mistede koncentrationen, og jeg ikke selv helt kunne finde rundt i det hele, men det kunne have været værre 😉

I dansk skulle vi se Disneys Snehvide i deres filmsal. Jeg havde bedt dem om at tage deres kladdehæfter (eller hæfter som det jo nu åbenbart hedder) med. De skulle nemlig tage noter under filmen for at kunne sammenligne Grimms Snehvide med Disneys. Og så lød der er et ramaskrig. De kunne i hvert fald ikke se, hvordan de skulle kunne skrive i mørke og det var for dårligt og alt var bare noget møg. De begyndte at snakke og jeg kunne slet ikke skære igennem. Pludselig mærkede jeg, at mit hjerte begyndte at hamre totalt hårdt og jeg blev mega vred. Så uden at tænke over det endte jeg med at stampe hårdt i gulvet og råbte, at de altså skulle gøre som jeg bad dem og så tie stille! Lidt overrasket over mig selv satte jeg filmen igang og der var faktisk ro.

Så jeg nåede altså min grænse og jeg kan åbenbart stadig stampe i jorden som et surt lille forkælet barn der ikke får sin vilje – men det virkede. Det er denne episode der er grunden til, at jeg kalder i dag for revolution i dansk 🙂

Træt. Trættere. Trættest på tredje praktikdag

Så er tredje dag overstået, og halvdelen af ugen er gået! Juhu det er snart weekend og jeg kan snart sove uden at vide, at jeg skal op og være totalt meget på når jeg vågner – JUHU 😀

I dag har været en rolig dag. Vi lagde i 7. klasse dansk ud med at bruge tid på at analysere Snehvide i grupper og de sidste tyve minutter lavede de opgaver i deres grammatikbog med deres normale dansklærer.

I spisepausen kom den praktikansvarlige på skolen hen til mig og sagde, at der var vikar i min næste time- det slog mig helt ud af kurs – hvad betød det for mig og det jeg havde planlagt?

Jeg får lokaliseret lokalet, farer vild et par gange på vejen derned ( det er en meget stor, snirklet skole, og min stedsans er nærmest ikke-eksisterende). Vikaren har åbenbart haft 6. klassen i forrige time, og de sidder og ser film. Jeg skal egentlig have engelsk, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal gribe det an. Så efter lidt overvejelse og snak med vikaren, ser de filmen færdig. Dårlig samvittighed nager mig, for jeg ved ikke helt om det var den rigtige beslutning, men det var nu engang det jeg valgte at gøre, og sådan er det! Suk. Var lidt nedslået over det da jeg gik hjem, men valgte at lade det ligge, for der er ingen grund til at fortryde nu, hvor det er gjort og der ikke er noget at gøre ved det. Det må jeg jo bare lære af!

Jeg synes faktisk, at det er en sjov tanke det der med, at jeg er der for at lære eleverne noget, samtidig med at jeg selv er der for at lære. Det er en god tanke, at det går begge veje. Nu vil jeg sove og blive frisk til i morgen – for jeg er godt nok træt!!!

Anden dag i praktik – totalt kaos

Hvordan i alverden kan jeg lære at lære fra mig??? Det er den tanke, der fylder mit udmattede hoved.

I dag havde jeg kun en times dansk med 7. klassen. De er bare rigtig søde, men de larmer godt nok meget, og de er virkelig svære at få til at være rolige. Jeg håber virkelig, at jeg efterhånden lærer, hvordan jeg kan rette deres fokus på det de burde have fokus på!

Det har været en rar dag i dag. Jeg føler, at jeg vokser med opgaven, bare for at bruge en kliché. Det er stadig underligt at være på et lærerværelse – det har jo førhen været forbudt område, men nu må jeg godt være der, fordi jeg er ved at blive lærer – eller måske bare fordi jeg ikke er elev mere 😉

Jeg er bare så træt, og selvom jeg kun har været på skolen i to dage, har jeg det som om jeg har været der i to uger i træk uden pause! Jeg kan faktisk ikke huske, hvornår jeg sidst har været så træt.

MEN! Jeg kan mærke, at jeg bliver bedre til at turde at sætte mig igennem. Det der med at vide, at jeg godt kan og at jeg er god nok, har været tanker, der har ligget så langt fra mig – men det er som om, at jeg bliver lidt stærkere for hver gang jeg har været til time. Jeg håber, at det fortsætter!

Og nu glæder jeg mig til en aften med min søde kæreste, der har inviteret mig til meditationsgudstjeneste i Vor Frue Kirke i Aarhus. Det bliver dejligt lige at bruge lidt tid på at tømme hovedet og bare mærke at være til!

Praktik!!! Den første dag

Okay, første dag er nu overstået! Jeg var så bange da jeg vågnede, jeg havde så meget lyst til bare at droppe det hele og gemme mig under dynen. Men jeg fik hevet mig selv op, og tog hen på skolen for at forberede min første time i engelsk med en 2.klasse. Faktisk var det dem jeg var mest bange for – jeg havde ingen (og har egentlig stadig ikke) nogen anelse om, hvordan sådan nogle små børn kunne håndteres og hvordan jeg skulle kunne lære dem noget – og da slet ikke engelsk.

Min frygt for de små forsvandt dog helt da jeg kom ind og en masse af eleverne løb mig i møde og spurgte om jeg ikke nok ville skrive mit navn på tavlen. Timen gik godt – jeg havde bedt deres normale lærer om at stå for undervisningen så jeg kunne se, hvordan hun ville gribe det hele an. Da timen var slut og jeg skulle til at gå, var der en masse uro. Børnene kørte hinanden rundt på stolene og hev i hår og råbte og så ud til at have det rigtig sjovt. Da sagde deres lærer, at de skulle være ordentlige så jeg ikke ville få det indtryk, at de var nogle krudtugler. Med det samme vendte en af drengene sig om og så alvorligt på hende og sagde: “Hun kan da ligeså godt kende sandheden fra starten!”

Min næste og sidste time den dag var en 7. klasse jeg skulle have i dansk. Jeg havde besøgt klassen et par gange i forvejen i dagspraktikken og mit indtryk var, at det er en klasse med et rigtig godt sammenhold – der bare elsker at snakke. Dette viste sig stadig at være et korrekt indtryk. OMG! Jeg bad dem om at hente deres kladdehæfter, og på vej ud til deres skabe vendte et par piger sig om og så medlidende på mig og sagde: “Det hedder altså ikke kladdehæfter mere, det er bare hæfter.” Okay, følte jeg mig lige totalt gammel der!?!?!

Jeg havde forberedt noget om folkeeventyr og jeg tænkte, at det jeg havde planlagt ville kunne fylde tiden ud. Men der tog jeg helt fejl. Da jeg var kommet igennem alle mine punkter var der omkring et kvarter tilbage. Heldigvis kunne jeg sætte dem til at læse Snehvide som de skulle have læst til næste dag. Men det er godt nok svært at vide, hvor meget man kan nå!

Jeg er så kommet hjem igen – min nervøsitet er helt forsvundet og jeg har mod på at fortsætte min lille praktik i morgen.

P.S. De 7.klasses elever er da bare lige totalt proppet med hormoner!!! Og de små er da bare totalt nuttede!

Dagen før praktik

I morgen er det dagen, hvor juleferien slutter og min første praktik begynder – en praktik, hvor jeg fra begyndelsen var en i praktikgruppe på tre, så blev den reduceret til to. Og nu er jeg alene.

Jeg har brugt den sidste uge på at lave ugeplaner for alle mine timer, og føler egentlig, at jeg er klar – eller det vil sige – jeg følte mig klar indtil jeg så en mail fra en af de praktiklærere jeg havde sendt planen til. Hun syntes, at det lød super godt, men at jeg skulle overveje at lave et mål for hver time og overveje om jeg skulle bruge powerpoint eller prezi eller om jeg skulle stå ved tavlen når det var mig, der snakkede. Lige da jeg læste det gik jeg i total panik. Det gik nemlig lige op for mig der, at det jo er MIG, der skal stå og snakke, det er MIG der skal fylde deres hoveder med noget lærdom, og alt jeg har brugt tiden på de sidste par dage har været de ugeplaner der (som jeg faktisk endte med at være ret tilfreds med). Jeg havde slet ikke fået ind i mit hoved, at det jo var mig, der skulle lege lærer. Så lidt panikagtig er jeg nu nogenlunde klar til i morgen – jeg har heldigvis nogle timer imellem undervisningen til forberedelse!

Sikke en dejlig julegave!

Jeg anede ikke, jeg ønskede mig sådan en side, men jeg tror faktisk, jeg bliver ret glad for den i længden. Så har jeg et sted at skrive ting og sager, og hvor bliver det fedt at kunne lægge ting ud til mine elever 🙂

En lille hilsen fra kæresten

Kære Anne,

Jeg håber, du blev glad for chokoladen 🙂 Jeg tænkte, det nok var en god idé med en lille forsoningsgave, inden du åbnede nr. 2.

Jeg gad virkelig godt se dit ansigt, da du åbnede pakken og den efterfølgende proces.